Työsovittelu
konfliktit työyhteisön yhteiseksi
oppimisprosessiksi
Yhteinen
oppimiskokemus
Vaikeuksien kautta voittoon
Vaikeuksien kautta voittoon, sopii kuvaamaan sovittelun positiivista etenemää. Koska konflikteja ei voida välttää ihmisten välisessä kohtaamisessa onkin hyvä valjastaa ne työyhteisön yhteiseksi oppimisprosessiksi. Erimielisyydet johtuvat ihmisten kokemustaustojen erilaisuudesta, joten vaikea näitä tilanteita on välttääkään, siksi paras ratkaisu kaikkien työhyvinvoinnin kannalta on käsitellä asioita yhdessä koulutetun sovittelijan johdolla.
Ammatillisen fasilitaattorin roolissa tarjoamme asiakkaillemme vastuuta ja sekä aktiivista roolia tilanteiden ratkaisemiseksi. Tekemällä näkyväksi eri osapuolien näkemykset autamme keskinäisen ymmärryksen lisääntymistä.
Hyvän henkilöstöhallinnan kannalta paras hetki tarttua työn tekemistä haittaaviin tilanteisiin on mahdollisimman varhainen konfliktin vaihe, jolloin voidaan välittää henkilöstölle viestiä varhaisesta tuesta tilanteen niin edellyttäessä.
Työturvallisuuslaki 28§
Jos työssä esiintyy työntekijään kohdistuvaa hänen terveydelleen haittaa tai vaaraa aiheuttavaa häirintää tai muuta epäasiallista kohtelua, työnantajan on asiasta tiedon saatuaan käytettävissään olevin keinoin ryhdyttävä toimiin epäkohdan poistamiseksi.
Työyhteisösovittelu tarjoaa erinomaisen työvälineen työyhteisöille yhteisten käytänteiden luomiseen.
Osapuolten erilaisten näkökulmien ja keskinäisen ymmärryksen lisääminen ovat avainsanoja työyhteisösovittelun onnistuneessa toteutuksessa.
Työnohjaus voidaan nähdä joko erillisenä palveluna tai oivallisena jatkumona työyhteisösovittelun pariksi.